F*ck!

Sinds de seksuele revolutie zijn we de schaamte voorbij. Op het internet struikel je over de gratis porno. En in films zie je perfecte lijven die elkaar nog nooit gevoeld hebben op magische wijze samensmelten.

Maar situeert dagdagelijkse seksualiteit zich niet ergens tussen deze twee uitersten? Waarom wordt een vrouw die haar seksleven zelfbewust in handen neemt nog steeds een slet genoemd? Waarom is een man op strooptocht een held en een schoorvoetende jongen een loser? En waarom vegen we negatieve seksuele ervaringen nog steeds onder de mat?

‘F*ck!’ toont de worsteling van twee jongeren met hun eigen verwachtingen en het oordeel van hun omgeving. Een voorstelling over genderstereotypen, groepsdruk en frustratie. Maar ook over stil verlangen, intimiteit en een ruggengraatstrelende huivering. 

HET VERHAAL

Lara is een slet. En Nick een loser. Of dat is toch wat er over hen gezegd wordt. Elk zijn ze op hun manier op zoek naar wat seks voor hen betekent.

Lara neemt daarbij het heft in eigen handen en gaat actief op onderzoek uit. Nick rijdt zich vast in zijn onzekerheid en zoekt zijn toevlucht in porno. Tot ze elkaar ontmoeten…

Langzaam maar zeker ontdekken ze elkaar, groeien ze naar elkaar toe. Maar elke keer is er weer die drempel. Kunnen ze de ander vertrouwen? Waar verlangen ze zelf naar? Wat denken zij dat de ander van hen verwacht? En matcht dat met het verwachtingspatroon dat de buitenwereld hen voorschotelt? Kortom: durven ze zich – letterlijk  en figuurlijk – bloot te geven? Want intimiteit rijmt op kwetsbaarheid. En kwetsbaarheid is zo… Kwetsbaar.

De voorstelling schakelt voortdurend tussen hard en zacht, intiem en provocerend, geestig en ontroerend. In dit kluwen spelen we de huwelijksmars, krijgt Roodkapje een heel nieuwe dimensie en raast een losgebroken pitbull over het podium. Want zoals steeds doen we er alles aan om jongeren maximaal actief te betrekken.

FOTO’S

DOELGROEP

Deze voorstelling richt zich tot jongeren van de derde graad uit alle mogelijke richtingen (ASO, TSO, BSO, KSO). We hanteren zowel qua taal als qua inhoud een rechttoe-rechtaan aanpak. Het is dan ook aan te raden om de jongeren hiervan op de hoogte te brengen en als leerkracht in te schatten of ze daar al dan niet mee om kunnen.

NABESPREKING

De voorstelling raakt een heel aantal thema’s aan zoals genderrollen, beeldvorming rond seksualiteit, groepsdruk, intimiteit en kwetsbaarheid. We tonen zo veel mogelijk invalshoeken en werpen vragen op zonder die te beantwoorden omdat er nu eenmaal geen éénduidig antwoord bestaat. Daarom voorzien we een uitgebreide lesmap om de voorstelling na te verwerken. 

De lesmap zal zich in eerste instantie richten op het op gang brengen van een open uitwisseling over de verschillende thema’s. We gebruiken daarvoor een veelheid aan verschillende media: van korte filmpjes tot langere documentaires, persoonlijke verhalen, getuigenissen en artikels. Via de Facebookpagina die bij de voorstelling hoort, zullen we voortdurend nieuwe artikels over de thematiek delen. Deze pagina vindt u op https://www.facebook.com/fcktheater/.

Een grote inspiratiebron voor deze voorstelling was het boek ‘Sletvrees’ van de Nederlandse documentairemaker Sunny Bergman. Dit boek is nog steeds in de handel verkrijgbaar. Ook de bijhorende documentaire is zeer interessant. Die kan u gratis bekijken op http://www.npo.nl/3doc/14-11-2013/VPWON_1155462.

SAMENWERKING ‘JONG & VAN ZIN’

Tijdens het maken van de voorstelling kregen we advies van de vormingsorganisatie ‘Jong & Van Zin’. Zij bieden een uitgebreide waaier aan vormingen aan voor zowel leerkrachten als leerlingen rond seksualiteit en relaties. Daarnaast hebben ze ook een uitgebreid aanbod aan educatief materiaal. U kan hen contacteren met uw specifieke vragen of behoeften en zij bieden u de vorming aan die daar het best bij aansluit. Vermeld het ook zeker als u ‘F*ck!’ aanbiedt, dan zorgen zij voor de ideale aanvulling op de voorstelling.

OVER DE MAKERS

Margot Hallemans is vooral gekend van haar rol als Hanne in Familie. Verder speelde ze gastrollen in Vermist, Binnenstebuiten en Witse. In het theater werkte ze onder meer samen met Peter Seynaeve en jeugdtheater Bronks. ‘F*ck!’ is voor haar na een pauze van enkele jaren de terugkeer naar de planken. Door haar lerarenopleiding heeft ze ook een grote affiniteit met jongeren.

Ken Verdoodt is gekend als Jan uit de jeugdserie Amika. Hij verscheen ook op het kleine scherm in enkele gastrollen voor oa Vermist en de BBC serie Pardade’s End. Op het podium was hij te zien in voorstellingen van De proefkonijnen in regie van Hans De Munter en Randall Van Duytekom. Hij deed ervaring op met educatief theater voor kinderen en jongeren bij Vlaams Fruit waar hij nog steeds enkele voorstellingen speelt.

Mattias De Paep is theaterauteur met jarenlange ervaring in het ontwikkelen van educatief theater. Hij werkte als redacteur voor Telesaurus en schrijver/regisseur voor het Gentse bedrijfstheatergezelschap Klein Barnum. Hij coachte ook cabaretduo Gino Sancti en stand-up comedian Youssef El Mousaoui. Daarnaast schreef en regisseerde hij verschillende projecten voor gezelschappen als Theater aan de Stroom, Le Mal du Siècle, Uitgezonderd! Theater en Kunst Z. Sinds 2015 werkt hij samen met het Conservatorium Antwerpen en De Singel voor ‘Iedereen Componist’, een muziekproject voor kinderen. In 2013 richtte hij samen met Frank Van Erum Theater O’Kontreir op.

PRAKTISCH

  • Genre: theater
  • Duur: 70 minuten zonder pauze
  • Maximum aantal toeschouwers: 200 per voorstelling
  • Speelvlak: minimum 6m x 5m
  • Licht- & geluid: wordt meegebracht (inbegrepen)
  • Technische fiche wordt bij de reservatie meegezonden, maakt integraal deel uit van de overeenkomst

PRIJS

  • Eerste voorstelling: 950 euro
  • Tweede voorstelling: 10% korting (zelfde plaats, zelfde dag)
  • Licht & geluidsinstallatie: inbegrepen indien niet aanwezig
  • Auteursrechten: niet inbegrepen
  • Verplaatsingskosten: niet inbegrepen
  • Vermelde prijzen zijn steeds exclusief 6% BTW

REACTIES NA DE PREMIERE

“Het stuk is dagen blijven hangen, nog steeds zelfs! Ik vond de dialogen/monologen heel sterk geschreven en gebracht. Het stuk staat ook heel dicht bij de leefwereld van de doelgroep. Zoals jullie gemerkt hebben, kon niemand zich bedwingen om te juichen en te applaudisseren.”

“Inhoudelijk zeer sterk. Op niveau van de doelgroep ( en van iedereen eigenlijk). Humoristisch, wat zeer belangrijk is om de concentratie hoog te houden bij een jong publiek . Beide acteurs liften elkaar naar een hoog niveau : ‘onbekende’ acteurs die er toch in slagen om een uur en een kwartier de aandacht vast te houden zonder dat je als toeschouwer een moment kent van ‘zou het nog lang zijn?’.”

“Het flitsende karakter ervan is vermoed ik heel herkenbaar voor jongeren. Er wordt veel aangeraakt om over na te denken. Hoe niets zwart/wit is vind ik goed, dat van alles de mooie en minder mooie kant wordt getoond. Toffe speelstijl, ook het publiek zo sterk betrekken werkt goed. Er was geen enkel moment waarop ik niet heb gehoord wat er gezegd werd.”

“De acteerprestaties waren zeer goed. De opener had iedereen direct mee. De afwisseling tussen hevige en rustige stukken zorgt ervoor dat jongeren hun aandacht kunnen houden. De interactie met de zaal maakt dat je op elk moment aangesproken kunt worden.”

“De inleving, de overtuigingskracht, het lef, de juiste stiltes ….Mooi einde !! Krachtige spelers!!”

REACTIES VAN JONGEREN NA DE TRY-OUTS

“Het toneel was super! Ik denk dat jullie mensen ervan bewust maken hoe sommige mensen denken. De passie die in dit toneel zichtbaar is maakt het alleen nog leuker!”

“Jullie hadden heel het publiek al mee van in het begin! Het is anders dan andere toneelstukken die ik al heb gezien. Ook dat jullie mensen van het publiek aanspreken is grappig. Ook een beetje spannend soms omdat je niet weet wie er aangesproken gaat worden. Tof stuk! Zeker niet saai!”

“Er zaten stukken in die echt vergelijkbaar zijn met hoe het nu echt gaat. Ook zitten er dingen in waarover je ‘out of the box’ moet nadenken en dat maakt het heel boeiend.”

“Heel poëtisch en origineel. Straight forward, maar op een goede manier. Intens maar grappig.”

“Het gaf weer wat iedereen denkt maar niet durft te zeggen.”

“Eindelijk wordt er eens niet rond de pot gedraaid! Dank u.”