Darwins ‘survival of the fittest’ doorgronden is makkelijker op de speelplaats dan tijdens de biologieles. Eten of gegeten worden. Wat kies jij?

 Jaarlijks worden 30.000 Vlaamse jongeren op school met de regelmaat van de klok gepest. Pijn, angst, hulpeloosheid, opgekropte woede: ze voelen zich voortdurend opgejaagd en hebben vaak neiging tot depressie en automutilatie. 

En de gevolgen blijven nazinderen. Wie gepest werd op school, heeft het vaak lastig met het aangaan van relaties, voelt zich ongemakkelijk in groep en heeft een uiterst laag zelfbeeld. 

Desondanks blijft pesten vaak onder de oppervlakte. Zolang jongeren er niet over praten, moeten leerkrachten, begeleiders en ouders het doen met de signalen die ze toevallig opvangen. Met ‘De Pest! aan mij’ willen we dit heikele onderwerp bespreekbaar maken; zowel voor de jongeren onderling als met volwassenen.

OVER DE VOORSTELLING

Marie is jarenlang het favoriete slachtoffer van haar klasgenoten. Wanneer ze van school verandert, besluit ze dat dit haar niet meer zal overkomen. Ze zoekt en vindt aansluiting bij ‘queen bee’ Gloria. Langzaam maar zeker gaat ze mee andere leerlingen terroriseren. Tot de gebeurtenissen met haar op de loop gaan…

Marie voert je mee tot diep in haar hoofd. Een duik in een wereldbeeld waar enkel plaats is voor ‘daders’ en ‘slachtoffers’. Je ontrafelt het ‘systeem’ en ontdekt hoe iedereen daar zijn eigen rol in speelt. De reis voert langs schoenen met roze strikjes, hamsters, bavianen, kameleons, een empathieknopje, Darwin en een eerste kus. Automutilatie, sociale media, paranoia en andere aan pesten gerelateerde thema’s krijgen stuk voor stuk een plaats in dit ontluisterend verhaal.  

‘De Pest! aan mij’ brengt  de verhalen van slachtoffer en dader bij elkaar in één enkel personage. Zo maken we komaf met hokjesdenken en stellen we alle betrokkenen voor hun verantwoordelijkheid. Jongeren krijgen een spiegel voorgehouden die inzicht geeft in de psychologische mechanismen die spelen bij slachtoffers en daders. 

De voorstelling schakelt heel snel tussen humor en emotie, tussen uitleg en beleving, tussen aanhalen en confronteren. Door de vele invalshoeken en gelaagde vertelvormen willen we jongeren met elke mogelijke achtergrond weten te boeien.

FOTO's
LESMAP

Als we ons tot doel stellen het onderwerp bespreekbaar te maken, dan is de kwaliteit van de naverwerking natuurlijk van cruciaal belang. Daarom krijgt u van ons zonder meerkost een uitgebreide lesmap ter beschikking met gedetailleerd uitgewerkte oefeningen om de voorstelling na te bespreken. Ze dagen de leerlingen uit om met de leerkracht en elkaar in dialoog te gaan.

Elke activiteit focust in eerste instantie op de inhoud van de voorstelling, maar daagt de leerlingen geleidelijk aan meer en meer uit om de link te leggen met hun eigen situatie en de klasgroep.

De lesmap omvat volgende onderdelen:

  • Theoretische informatie over het thema ‘pesten’
  • Situering van het thema binnen de eindtermen
  • Een reeks oefeningen en spelvormen die rechtstreeks aansluiten bij de voorstelling
  • Een reeks oefeningen en spelvormen die het thema verbreden los van de voorstelling

Naast deze lesmap willen we leerkrachten én leerlingen ten sterkste aanbevelen om het boek ‘Leven met een pestverleden’ te lezen. Dit was voor ons een echte ‘eye opener’ en een grote inspiratie bij het maken van de voorstelling.

‘Leven met een pestverleden’, Gie Deboutte, Els Schuerman en Monique Neuts, een uitgave van Focus 

IN samenwerking met pimento

Op basis van onderzoek en jarenlange kennis en ervaring biedt Pimento een grote diversiteit aan werk- en spelvormen, waardoor kinderen en jongeren zichzelf en anderen beter leren kennen, inschatten en waarderen. Ze doorbreken stereotypes, taboes en grenzen.

Toen we ‘De Pest! aan mij’ begonnen te spelen, merkten we dat er een grote vraag was bij veel leerkrachten naar verdere ondersteuning om ook na de voorstelling en de nabespreking langdurig rond pesten te blijven werken. Ook wij zijn van mening dat ‘De Pest! aan mij’ idealiter ingebed wordt in een breed en blijvend traject.

Na wat rondzoeken kwamen we bij Pimento terecht. Zij kwamen naar de voorstelling kijken en we waren aangenaam verrast dat de verschillende aspecten die in de voorstelling aan bod komen naadloos bleken aan te sluiten bij de invalshoeken en werkvormen die zij hanteren voor jongeren én begeleiders.

Omdat er een grote veelheid aan situaties en bijhorende vormingsvragen bestaat, kozen we er niet voor om één specifieke vorming aan te bevelen. We raden u wel aan om hen te contacteren en de specifieke problemen die u ondervindt met hen te bespreken zodat zij u de meest geschikte vorming kunnen voorstellen.

Pimento lijkt ons de ideale partner om na de voorstelling op een duurzame manier rond pesten te blijven werken.

OVER DE MAKERS

Michèle Even behaalde haar master in de ‘Dramatische Kunst’ aan het Ritcs. Nadien focuste ze zich op theater bij gezelschappen als Abattoir Fermé, Laika en Navigators. Als danser en performer tourde ze met de gerenommeerde Italiaanse regisseur Romeo Castellucci door heel Europa. Michèle heeft ook een grote affiniteit met jongeren. Zo werkte ze als opvoeder met autistische kinderen en volgt ze een opleiding tot dramatherapeute. Voor O’Kontreir speelt ze ook de productie ‘Grensgevallen’.

Mattias De Paep is theaterauteur met jarenlange ervaring in het ontwikkelen van educatief theater. Hij werkte als redacteur voor Telesaurus en schrijver/regisseur voor het Gentse bedrijfstheatergezelschap Klein Barnum. Hij coachte ook cabaretduo Gino Sancti. Daarnaast schreef en regisseerde hij verschillende projecten voor gezelschappen als Theater aan de Stroom, Le Mal du Siècle, Uitgezonderd! Theater en Kunst Z. In 2013 richtte hij samen met Frank Van Erum Theater O’Kontreir op.

PRAKTISCH
  • Duur: 60 tot 70 min

  • Eerste voorstelling: 950 euro

  • Tweede voorstelling: 10% korting (zelfde plaats, zelfde dag)

  • Licht & geluidsinstallatie: inbegrepen indien niet aanwezig

  • Auteursrechten: niet inbegrepen

  • Verplaatsingskosten: 0,42/km

  • Vermelde prijzen zijn steeds exclusief 6% BTW

  • Publieksmaximum: 200 leerlingen