De Pest! aan mij

Darwins ‘survival of the fittest’ doorgronden is makkelijker op de speelplaats dan tijdens de biologieles. Eten of gegeten worden. Wat kies jij?

 Jaarlijks worden 30.000 Vlaamse jongeren op school met de regelmaat van de klok gepest. Pijn, angst, hulpeloosheid, opgekropte woede: ze voelen zich voortdurend opgejaagd en hebben vaak neiging tot depressie en automutilatie. 

En de gevolgen blijven nazinderen. Wie gepest werd op school, heeft het vaak lastig met het aangaan van relaties, voelt zich ongemakkelijk in groep en heeft een uiterst laag zelfbeeld. 

Desondanks blijft pesten vaak onder de oppervlakte. Zolang jongeren er niet over praten, moeten leerkrachten, begeleiders en ouders het doen met de signalen die ze toevallig opvangen. Met ‘De Pest! aan mij’ willen we dit heikele onderwerp bespreekbaar maken; zowel voor de jongeren onderling als met volwassenen.

OVER DE VOORSTELLING  

Marie is jarenlang het favoriete slachtoffer van haar klasgenoten. Wanneer ze van school verandert, besluit ze dat dit haar niet meer zal overkomen. Ze zoekt en vindt aansluiting bij ‘queen bee’ Gloria. Langzaam maar zeker gaat ze mee andere leerlingen terroriseren. Tot de gebeurtenissen met haar op de loop gaan…

Marie voert je mee tot diep in haar hoofd. Een duik in een wereldbeeld waar enkel plaats is voor ‘daders’ en ‘slachtoffers’. Je ontrafelt het ‘systeem’ en ontdekt hoe iedereen daar zijn eigen rol in speelt. De reis voert langs schoenen met roze strikjes, hamsters, bavianen, kameleons, een empathieknopje, Darwin en een eerste kus. Automutilatie, sociale media, paranoia en andere aan pesten gerelateerde thema’s krijgen stuk voor stuk een plaats in dit ontluisterend verhaal.  

‘De Pest! aan mij’ brengt  de verhalen van slachtoffer en dader bij elkaar in één enkel personage. Zo maken we komaf met hokjesdenken en stellen we alle betrokkenen voor hun verantwoordelijkheid. Jongeren krijgen een spiegel voorgehouden die inzicht geeft in de psychologische mechanismen die spelen bij slachtoffers en daders. 

De voorstelling schakelt heel snel tussen humor en emotie, tussen uitleg en beleving, tussen aanhalen en confronteren. Door de vele invalshoeken en gelaagde vertelvormen willen we jongeren met elke mogelijke achtergrond weten te boeien.

FOTO’S

DOELGROEP

Deze voorstelling richt zich tot leerlingen van het 1ste, 2de en 3de jaar uit alle richtingen. Verder is ze geschikt om de thematiek aan te kaarten binnen de lerarenopleiding. We denken dat het ook waardevol kan zijn om aansluitend op een voorstelling ook een tweede voorstelling voor ouders in te richten. Hiervoor voorzien we een speciaal tarief.

NABESPREKING

 Als we ons tot doel stellen het onderwerp bespreekbaar te maken, dan is de kwaliteit van de naverwerking natuurlijk van cruciaal belang. Daarom krijgt u van ons zonder meerkost een uitgebreide lesmap ter beschikking met gedetailleerd uitgewerkte oefeningen om de voorstelling na te bespreken. Ze dagen de leerlingen uit om met de leerkracht en elkaar in dialoog te gaan.

Elke activiteit focust in eerste instantie op de inhoud van de voorstelling, maar daagt de leerlingen geleidelijk aan meer en meer uit om de link te leggen met hun eigen situatie en de klasgroep.

De lesmap omvat volgende onderdelen:

  • Theoretische informatie over het thema ‘pesten’
  • Situering van het thema binnen de eindtermen
  • Een reeks oefeningen en spelvormen die rechtstreeks aansluiten bij de voorstelling
  • Een reeks oefeningen en spelvormen die het thema verbreden los van de voorstelling

U kan de lesmap hier downloaden.

Naast deze lesmap willen we leerkrachten én leerlingen ten sterkste aanbevelen om het boek ‘Leven met een pestverleden’ te lezen. Dit was voor ons een echte ‘eye opener’ en een grote inspiratie bij het maken van de voorstelling.

‘Leven met een pestverleden’, Gie Deboutte, Els Schuerman en Monique Neuts, een uitgave van Focus Bestellen kan via: http://tumult.be/producten/leven-met-een-pestverleden

SAMENWERKING ‘LEEFSLEUTELS’

We zijn ervan overtuigd dat ‘De Pest! aan mij’ het meest effect heeft als de voorstelling ingebed zit in een duurzaam traject dat pesten blijvend onder de aandacht houdt. Om iets dergelijks op te zetten of u hierbij verder te ondersteunen en het bestaande traject te optimaliseren, raden we de leerkrachtenvormingen van Leefsleutels aan. Contacteer hen met uw specifieke problemen, vragen, behoeften en zij gaan samen met u op zoek naar de vorming die daar het best bij aansluit.

OVER DE MAKERS

Katrien De Becker is bij het grote publiek bekend van haar rol als June in Familie. Daarnaast is ze theateractrice in hart en nieren. Zo speelde ze onder andere in voorstellingen van Theater aan de Stroom, Theater Antigone, de Bourla, het Raamtheater en de Paardenkathedraal. In Nederland ontving ze in 2008 een nominatie voor de prestigieuze Théo d’Or Prijs voor de beste Nederlandse theateractrice.

Mattias De Paep is theaterauteur met jarenlange ervaring in het ontwikkelen van educatief theater. Hij werkte als redacteur voor Telesaurus en schrijver/regisseur voor het Gentse bedrijfstheatergezelschap Klein Barnum. Hij coachte ook cabaretduo Gino Sancti. Daarnaast schreef en regisseerde hij verschillende projecten voor gezelschappen als Theater aan de Stroom, Le Mal du Siècle, Uitgezonderd! Theater en Kunst Z. In 2013 richtte hij samen met Frank Van Erum Theater O’Kontreir op.

PRAKTISCH

  • Eerste voorstelling: 870 euro
  • Tweede voorstelling: 10% korting (zelfde plaats, zelfde dag)
  • Licht & geluidsinstallatie: inbegrepen indien niet aanwezig
  • Auteursrechten: niet inbegrepen
  • Verplaatsingskosten: niet inbegrepen
  • Vermelde prijzen zijn steeds exclusief 6% BTW

REACTIES VAN TOESCHOUWERS

“Ik heb deze namiddag jullie voorstelling gezien met mijn klas. Ik wou jullie zeggen dat ik de exacte Marie was. Ook gepest in de lagere school en de afgelopen 3 jaar een echt kreng! Ik heb me nu herpakt en alles gaat beter. Het stuk heeft me emotioneel enorm geraakt. Het is een van de weinige keren geweest dat ik ween waar anderen bijzijn. Bedankt voor de geweldige voorstelling! ”


 “Heb vandaag (als leerkracht) de voorstelling bijgewoond en was heel erg onder de indruk. Wat een prestatie! Een must voor elke school. Katrien slaagt erin om in haar eentje en in een minimalistisch decor een heel podium te vullen, de kijker te overdonderen met emoties, het publiek te bespelen en alle pesters een ferme opdonder te verkopen. De boodschap wordt klaar en helder gebracht en is op het lijf geschreven van de doelgroep. En dat allemaal zonder pretentieus of belerend te over te komen. Als je na een voorstelling – zelfs als volwassene – even moet bekomen dan is dat omdat het geslaagd was. Alle lof voor Katrien, de actrice. Wat een toptalent! Graag meer van dat!”  

“Het confronterende stuk zette mij echt aan het denken. Wat zou ik doen als ik in een dergelijke situatie zou zitten, zou ik durven reageren en zou dat dan een verschil maken? Wat als je de ouder bent van Marie of de leerkracht? Wat kan je wel doen? Wat is effectief?”



 “Over jullie stuk zelf wil ik zeggen dat dat werkelijk het beste stuk is dat ik in héél lange tijd gezien heb!!! Proficiat, zowel voor het geweldige verhaal als voor de fantastische acteerprestatie. Ook jullie werkmap zit goed in elkaar! Ik heb hieruit een bundel voor de leerkrachten samengesteld. Wij hebben de hele namiddag verschillende activiteiten gedaan maar de middag was gewoon te kort!”

“Twee vliegen in één klap. Schitterend project om het thema pesten bespreekbaar te maken op school. En een héél intense theaterervaring, amai. Straffe madam, Katrien De Becker op het podium.”

 “Er wordt heel goed duidelijk gemaakt dat pesten niet altijd een zwart-wit-verhaal is en dat een pestkop soms zelf een slachtoffer (Marie) is en dikwijls zelf ook een probleem heeft (Gloria).”

 “Zeer herkenbaar, het maakte iets los bij mij dat al heel lang diep verborgen zat.”